lørdag, april 11, 2009

"alt var verre før"

”Landsmoderen” Gro Harlem Brundtland utaler seg til Dagbladet om finanskrisa, og sier iflg artikkelen ”alt var verre før”.

Tror mange av de som sutrer om krise og dårlige tider nå, ikke husker eller vil huske perioden på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet, da boliglånsrenta var på mellom 11-16 %, høy arbeidsløshet, og nulloppgjør. I dag har man en latterlig lav rente, (min personlige mening) Personlig mener jeg at boliglånsrenta bør ligge på rundt 7-10 % og annen rente på 10 og oppover. Hvis man holder renta noe høyere enn i dag så vil man stimulere til sparing, slik det er nå så er det tilnærmet 0 rente på sparekonto. Og de som har spart seg opp noen kroner er taperne i dag. Hvor har det blitt av holdningen blant folk om ”sette tæring etter næring”. Personlig så tror jeg at den lave rente vi har hatt og har nå, bare vil føre til en ny boble, og når den sprekker så vil de som nå låner i bøtter og spann virkelig få oppleve hva en økonomisk krise er. Og da skal jeg virkelig godte meg. Vet at mine meninger om høyere bankrente på lån nesten er som å banne i kirka, men det gjør meg ingen ting.

Sett med mine øyne så har vi aldri hatt det bedre økonomisk enn i disse dager. På slutten av 70-tallet, begynnelsen av 80-tallet kostet en daghjemsplass rundt 1500- 2250 kr. Fritidsordning på på 80-tallet var rundt 1000-1500 kr. Og etter hva jeg ser så er takstene rundt det samme i dag. Men lønna var jo mye mindre, så når man hadde betalt husleie/lån, mat og barnehaveplass/fritidsordning så var det ikke mye penger igjen til tull og fjas. Klær kjøpte man kanskje en til to ganger i året. Nå kjøper man jo klær og andre ting som ikke er helt nødvendig ganske ofte.

Egentlig er det vel vi foreldre generasjonen som har sviktet i oppdragelsen når avkommene har blitt som måker: ”Skal ha, skal ha”.



Fant ikke statistikken over priser på barnehager og lån i farten. Men linker til litt historisk statistikk så kan de som har lyst sjekke selv:
http://www.ssb.no/emner/05/
http://www.ssb.no/histstat/aarbok/ht-0502-220.html

2 kommentarer:

  1. Da jeg var bonde på den tiden, så hadde jeg 17.5% rente på driftskreditten.

    Dagens folk jamrer for bagateller.

    SvarSlett
  2. Nå vet jeg ikke hvor seriøst jeg skal ta kommentaren din, for etter å ha lest bloggen din tror jeg at du er en yngre man. Men på blogglisten din over blogger du leser, ser jeg flere seriøse blogger, og da velger jeg å neie pent og si tusen takk for at du tok deg tid til å legge inn en kommentar på bloggen min.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Kommentarer som Anonym vil ikke bli publisert.