tirsdag, april 14, 2009

Facebook "hoax"?

Har denne "Tryneboka" som alle andre, men av og til blir jeg bare sur når jeg går inn for ved en feiltagelse har jeg fått noe som heter "Super Wall". Jada vet at det helt min egen skyld. Men jeg må få lov til å irritere meg allikevel. Noe av det som kommer der er ok, men de siste dagene har det strømmet inn med noe som jeg vil kalle en "hoax"

Den starter slik: "Facebook is recently becoming very overpopulated...klippet...We will be sending this message around to see if members are active or not...klippet...please send to at least 15 other users using Copy Paste....klippet.....Those who do not send this message within 2 weeks will be deleted.....klippet....send this message to all your friends and to show me that your still active and you will not be deleted.

Founder of Facebook,
Mark Zuckerberg"


Det som forundrer, og irriterer meg er at så mange går på denne meldingen og sender den videre. For det første så ser den ut som et kjedebrev, og for det andre er det IKKE logisk å sende slikt videre til venner hvis systemet skulle ha vært overbelastet. For det tredje er det jo umulig å slette seg fra "Tryneboka" hvis man selv vil, og bør man jo forstå at ingen blir slettet pga lite aktivitet.

Joda, vet at noen har fått stengt profilen av for STOR aktivitet, men det er noe helt annet enn denne "hoaxen" skriver om.

For de som har vært levd en stund, og vært aktive på nett så lenge at vi nesten kan kalle oss dinosaurer har sett "hoax" i mange variasjoner. Katten i flaska er gammel og har lurt mange, og kjedebrev som varsler om virus er også velkjent for de fleste. Det er ikke bare på mail "hoax" finnes, men også i forum blir det spredd. Og sikkert en hel haug med andre steder også.

Syns en god regel er at man tenker seg om to ganger, og teller til 100 før man trykker videresend på ting som kommer inn. Ønsket fra de som har laget dette er jo nettopp å få i gang så mye trafikk som mulig, og spre dritten utover til så mange som mulig.

2 kommentarer:

  1. Ja det er utrolig irriterende! Er folk virkelig så lettlurte!? Å hvem er det som starter slike kjedebrev? Hva er poenget. Det er bare meningsløst!

    SvarSlett
  2. Har ikke oppdaget denne, men får stadig vekk mail med advarsel om ymse virus.... utrolig teit. Hvis alle sluttet å sende slike meldinger til alle de kjenner, så ville spam-og virusmengden bli betraktelig redusert. Det verste er når de sender avgårde med synlige mottakere, så mail-adresser sprer seg som ild i tørt gress. *rister på hodet*

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar. Kommentarer som Anonym vil ikke bli publisert.