tirsdag, mars 24, 2009

Vond smak i munn.

Jeg leser flere netttaviser hver dag, og liker å sitte med kaffekoppen samtidig som jeg surfer igjennom nyhetene. Av og til må jeg stoppe opp og tenke; hvorfor leser jeg alt, og hva gir det meg lese disse avisene flere ganger om dagen. Av og til er vond smak i munn det eneste jeg sitter igjen med. Og det er slike oppslag som de om drapene i Tromsø som gir meg vond smak i munnen. Det kan være både tekst og bilder i slike oppslag som jeg reagerer på.

Saken er tragisk, og det er helt forferdelig at slikt kan skje. Rette instanser må komme til bunns i hva som har skjedd, og hvorfor det har skjedd. Og hvis noe kan gjøres for å hindre at slikt skjer igjen må det gjøres. Det er ikke selve saken som gir meg den vonde smaken, men grafsing i privatlivene til de som er berørt i slike tragiske saker. Medias bildebruk gjør ikke smaken i munn noe bedre. Vil jeg egentlig vite alt dette som avisene skriver? Og vil jeg se alle disse bildene fra åstedet som blir publisert? Mitt svar er nei.

Men hvorfor leser jeg alt jeg kommer over om denne saken, og lignene saker? Mange vil nok si at det er helt frivillig å lese slikt stoff, men jeg lurer litt på det. Kan jeg har utviklet et avhengighetsforhold til nyheter? Eller kanskje jeg er nysgjerrig, og redd for å glipp av noe hvis jeg ikke leser alt?

Dagbladet
VG

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar. Kommentarer som Anonym vil ikke bli publisert.